Rewolucja komunikacyjna szansą dla małych firm?

Internet jest od lat najdynamiczniej rozwijającym się kanałem komunikacji, który wpływa na otoczenie firm, ich działalność biznesową oraz marketingową. Od kilku lat także w Polsce obserwujemy rewolucyjne zmiany związane z przenikaniem się mediów (telewizja, radio, internet, telefon), wprowadzaniem nowych technologii i zmianą zachowań klientów.

Warto podkreślić, iż stale rośnie liczba użytkowników internetu (obecnie dostęp do sieci ma 52% Polaków). W zeszłym roku po raz kolejny zanotowaliśmy wzrost wydatków na reklamę internetową (o 17% do 1,57 mld zł) oraz wzrost rynku e-commerce (o 15%). W cieniu internetu obserwujemy także rewolucję mobilną. Liczba aktywnych kart SIM już dawno przekroczyła liczbę mieszkańców (120% penetracji). Wyraźnie rośnie także rynek smartfonów i tabletów (zapoczątkowany sukcesem ipada, itp.), a prognozy wskazują, że już wkrótce ich liczba przekroczy liczbę komputerów. Nie zmniejsza się zainteresowanie mediami społecznościowymi zarówno ze strony użytkowników jak i firm. Jeżeli dodatkowo wspomnimy o takich trendach jak: geolokalizacja, rzeczywistość rozszerzona (augmented reality), czy „przetwarzanie danych w chmurze” (cloud computing) mamy pełen obraz przemian jakich jesteśmy obecnie świadkami.

Z pewnością większość właścicieli mikro i małych firm zadaje sobie pytanie: Czy moja firma może skorzystać z szansy związanej z rewolucją komunikacyjną? Zdecydowanie TAK. Opisane powyżej trendy można z sukcesem wykorzystać w działalności każdej firmy. Co więcej można dzięki nim skutecznie rozwijać swój biznes i konkurować na rynku.

Najlepiej omówić to na przykładzie komunikacji marketingowej. Internet daje małym firmom nowoczesne narzędzia do planowania i realizacji kampanii skierowanych do określonych grup klientów. Tradycyjne media, takie jak telewizja, prasa, outdoor faworyzują ogólnopolskie kampanie  i duże przedsiębiorstwa (korporacje) dysponujące znaczącym budżetem marketingowym i odpowiednim know-how (badania, planowanie). W tradycyjnych mediach szanse na realizację kampanii dla małej firmy przeważnie o zasięgu lokalnym przy ograniczonym budżecie byłyby znikome. Internet przyniósł „demokratyzację” kanałów komunikacji. Dzięki takim narzędziom jak reklama w wyszukiwarkach (np. linki sponsorowane) możliwe jest uruchomienie kampanii już za kilkaset złotych. Co ważne, można ją cały czas monitorować dzięki bezpłatnym narzędziom analitycznym (np. google analytics) i na bieżąco decydować o wstrzymaniu bądź modyfikacji działań. Z dużym powodzeniem możemy prowadzić także bezpłatne działania marketingowe na profilach w serwisach społecznościowych lub moderując wybrane fora i blogi. Możemy również skorzystać z coraz popularniejszych serwisów zakupów grupowych lub umieścić ofertę specjalną w serwisach geolokalizacyjnych.

Internet otworzył niespotykane do tej pory możliwości w zakresie tzw. marketingu szeptanego. Siłą małych firm są bliskie relacje z klientami w duchu filozofii CRM – „każdego klienta traktuj indywidualnie”. Rekomendacja przekazywana przez naszych klientów ich znajomym w ramach sieci społecznej (np. w serwisach społecznościowych) jest dla firmy bezpłatną formą promocji. W internecie zasięg i szybkość dystrybucji takiej informacji jest nieporównywalny z innymi kanałami komunikacji. Umiejętne korzystanie z marketingu szeptanego może zatem przynieść małej firmie wymierne korzyści.

Podane przykłady miały na celu tylko zasygnalizowanie wybranych zjawisk, które można wykorzystać w działalności biznesowej małej firmy. Punktem wyjścia do wszelkich aktywności, także w internecie, powinno być określenie strategii i celów. Nie można bowiem bezmyślnie stosować wszelkich środków, kierując się wyłącznie ich popularnością czy chwilową modą. Nieumiejętne korzystanie z serwisów społecznościowych lub zakupów grupowych może przynieść więcej szkody niż korzyści. Za każdym razem musimy mieć na uwadze m.in. ofertę produktową firmy, specyfikę jej procesów biznesowych oraz obecny i pożądany wizerunek.

Drodzy Przedsiębiorcy rewolucja komunikacyjna już trwa. Jesteśmy w samym środku zmian kreujących nowe możliwości dla małych firm. Tylko od nas zależy, czy je wykorzystamy.

Rafał Staszkiewicz

Artykuł stanowi wprowadzenie do cyklu szkoleń z zakresu „Rewolucji komunikacyjnej” w ramach projektu „Akademia Doświadczonego Menadżera (współfinansowanego ze środków UE)